Przedszkole nr 2 "Pod Tęczą" w Łowiczu

Przedszkole nr 2 "Pod Tęczą" w Łowiczu

99-400 Łowicz

ul. Starzyńskiego 5a

tel. 46 837 40 07

Psycholog

Rodzice czasami zastanawiają się, co takiego robi psycholog w przedszkolu, czym się zajmuje, itd. Niektórzy wręcz obawiają się psychologa, myśląc: „A jak się okaże, że z moim dzieckiem coś jest nie tak?”. Rodzice myślą np. że jak dziecko jest niegrzeczne, bo agresywnie reaguje, bije, krzyczy lub dziecko, które zazwyczaj siedzi gdzieś samotnie w kącie, rzadko bawi się z rówieśnikami, jest nieśmiałe, wycofane to może jest chore i często boją się kontaktu z psychologiem, „żeby przypadkiem coś nie wyszło”. Tymczasem Drogi Rodzicu, czy wiesz, że takie zachowania u dzieci mogą m.in. oznaczać, że:

§  Mają jakiś problem, z którym nie potrafią sobie poradzić

§  Potrzebują pomocy

§  Potrzebują więcej uwagi, zainteresowania

§  Potrzebują spędzić więcej czasu z rodzicami

§  Boją się czegoś lub kogoś

§  Potrzebują się przytulić, by zaspokoić swoją podstawową a jakże ważną potrzebę bezpieczeństwa

Psycholog pomaga dzieciom, rodzicom, wychowawcom w różny sposób np.:

- Wspomaga adaptację nowo przybyłych dzieci do przedszkola, czyli pomaga dzieciom polubić przedszkole i zaaklimatyzować się w nim.-

- Obserwuje dzieci m.in. podczas zajęć z nauczycielami, swobodnej zabawy z rówieśnikami, w jaki sposób nawiązują relacje z innymi, jak sobie radzą w sytuacjach stresowych. Dzięki obserwacji można określić problemy wychowawcze i wdrożyć działania mające na celu niwelowanie niepożądanych zachowań u dzieci poprzez współpracę z wychowawcami oraz rodzicami.

- Rozmawia zarówno z dziećmi jak i rodzicami. Gdy rodzica niepokoi zachowanie dziecka zawsze może udać się na konsultację do psychologa przedszkolnego w celu udzielenia konkretnych wskazówek oraz ujednolicenia pomocy na linii rodzic – przedszkole

- Prowadzi zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (indywidualne i grupowe). Podczas takich zajęć dzieci uczą się m.in. rozpoznawać, nazywać, wyrażać emocje; radzić sobie z negatywnymi emocjami w sposób akceptowany społecznie; radzić sobie w sytuacjach trudnych, stresowych; nawiązywać pozytywne relacje z innymi; przestrzegać norm i zasad społecznych; jak należy zachowywać się w różnych sytuacjach społecznych, z którymi mamy do czynienia na co dzień; wzmacniać swoją samoocenę.